رزومه نویسی

برای نوشتن رزومه چه اطلاعاتی لازم است ؟

چه اطلاعاتی برای رزومه نویسی لازم است

رزومه چیست؟

Résumé یا رزومه وسیله‌ای است با یک هدف ویژه در مصاحبه کردن ،یک آگهی تبلیغاتی شخصی است که ویترینی از مهارت‌ها، تجربه و تحصیلات مرتبط با شغلی را به صورت نوشتاری واضح و روشنی به نمایش می‌گذارد.

Résumé ” شما بدین صورت خواهد بود.

1- به عنوان معارفه‌ای به کار می‌رود.

2- وقت را هم برای کارفرما و هم برای خود شما صرفه‌جویی کند.

3- به شما کمک می‌کند تا توجه خود را متمرکز کنید و همچنین برای مصاحبه‌های شغلی آماده شوید. تعداد زیادی از مصاحبه‌کنندگان سئوالات خود را بر اساس محتوی Résumé شما مطرح می‌کنند. بنابراین، شما می‌توانید روند اکثر مصاحبه‌های خودتان را با آماده‌سازی Résumé ، مؤثر، برنامه‌ریزی کنید.

یک Résumé ، امتیازی را نصیب شما بر اساس تقاضانامه‌ی شغلی استاندارد، خواهد کرد. (فرم تقاضانامه‌ی شغلی (Job Applicant From . چون که به شما فضای بیش‌تری می‌دهد تا توضیح دهید، چه چیزی انجام داده‌اید. Résumé به شما امکان می‌دهد تا از سبکی استفاده کنید که توانایی‌های شخصی شما را برجسته سازد، به جای اینکه فقط فهرستی از عنوان شغلی و تاریخ‌ها ارائه کنید.

ارزش یک  Résumé ،بستگی به نوع شغلی که در جستجوی آن هستید و سطح پرداختی و عملیات صنعتی دارد. حتی اگر درباره‌ی نوع شغلی هم که در جستجوی آن هستند و تصور نمی‌کنید که به “ Résumé ” نیاز دارید، اقدام کنید و Résumé  ای بنویسید. اگر حتی نفعی هم نداشته باشد، مشاهده خواهید کرد که تمام مهارت‌های سازمان‌یافته‌‌ی شما به شما اعتماد به نفس خواهد داد. در اینجاست که ممکن است شما به این نتیجه برسید که تجربه‌ی شما عمیق‌تر و گسترده‌تر از آن بود که تصور می‌کردید و سهم شما نسبت به کارفرمای قبلی مهم‌‌تر از آن بود که گمان می‌کردید و اگر شما لازم است با کارفرمایی سروکار داشته باشید که نیاز به Résumé دارد، شما حالا آماده هستید.

بخش 1: گردآوری اطلاعات شما

تجزیه و تحلیل پیشینه‌ی شما بسیار حائز اهمیت است. بنابراین تمام اطلاعات ضروری را قبل از اینکه Résumé خود را بنویسید،گردآوری کنید. تمام موارد مفید را فهرست کنید (تجربه، تحصیلات، مهارت‌ها، توانایی‌ها و مانند آن را) سپس می‌توانید آن‌هایی را که به کارفرمایان خاص مربوط می‌شود انتخاب کنید.

این فرآیند فهرست‌نویسی به شما کمک می‌کند به صورت هدفمندتری مهارت‌ها، توانایی‌ها و علایق خود را در رابطه با شغلی که در جستجوی آن هستید، ارزشیابی کنید، که شما را برای مصاحبه‌ی بهتر آماده خواهد کرد. سعی کنید خودتان را به جای کارفرما قرار دهید و هر چه را که تصور می‌کنید او علاقه‌مند است درباره‌ی شما، به عنوان کارمند آینده بداند، بگنجانید.

تجربه

قبل از اینکه resume خودتان را بنویسید؛ سعی کنید درصدد بهر‌ه‌برداری بهتر از تجربه‌ی کاری خود باشید. تجربه‌ی کاری، می‌تواند شامل هر کاری باشد که شما به صورت تمام وقت و یا پاره‌وقت، به عنوان کارمند حقوق‌بگیر، داوطلب، انترن یا کارمند موقت انجام داده باشید. مشاغل خود و یا تجارب داوطلبانه‌ی خود را فهرست کنید. شما می‌توانید از برگه‌ی گزارش کاری، تجربه / تاریخچه‌ی کاری استفاده کنید / (Experience Work History Worksheet برای هر شغلی، وظایف کاری و مهارت‌های دخیل در آن را فهرست کنید

دستاوردها

گرچه کارفرمایان به مسئولیت‌ها و مهارت‌های شما علاقه‌مند هستند ولی مهم‌تر از آن‌ها مایل هستند بدانند آیا شما می‌توانید به نتایجی هم نایل شوید. قبل از اینکه فهرست داشته‌های خودتان “Asset LIST” را کم‌کم گسترش دهید، چند دقیقه وقت بگذارید و فکر کنید چه دستاوردی در هر کدام از مشاغل قبلی خود، کار داوطلبانه و یا در زندگی شخصی خود داشته‌اید. برای هر شغلی تعدادی از دستاوردهای خودتان را فهرست کنید.

تحصیلات

تمام مقاطع تحصیلی، دوره‌ها، کارآموزی‌ها، مجوزها و گواهینامه‌های خود را فهرست کنید.

فهرست داشته‌های مفید

اکنون که درباره‌ی مهارت‌ها و دست آوردهای خود فکر کرده‌اید، وقت آن رسیده است تا شروع به گسترش دادن «فهرست داشته‌های مفید» خود کنید.

برگه گزارش تاریخچه کاری / تجربه

تمام مشاغل حقوق بگیری تمام وقت، پاره‌وقت، کار دواطلبانه و یا مشاغل تعاونی و مشاغل آزاد خود را فهرست کنید. با آخرین وضعیت استخدامی و کار گذشته‌ی خود شروع کنید. شروع کردن تجارب بیش از ده سال تأثیر خود را از دست خواهد داد و نیروی بالقوه‌ای را برای سن و سال تبعیض‌آموز باز خواهد کرد

برگه ی کاری اطلاعات دیگر

انجمن‌ها / وابستگی‌های حرفه‌ای

• انجمن‌های حرفه‌ای و سازمان‌ها، هیئت­مدیره‌ها و کمیته‌هایی را فهرست کنید که شما به آن‌ها تعلق دارید (بهتر است سازمان‌های مذهبی و سیاسی را فهرست نکنید، مگر اینکه با شغلی که دارید تقاضانامه‌ می‌فرستید مرتبط باشند.

انتشارات / نشریات

مقالات، کتاب‌ها، فصل‌های کتاب و مقالات پژوهشی را که شما نوشته‌اید و یا با همکاری دیگری نوشته‌اید، و تاریخ نشر آن را فهرست کنید.

برای آگاهی از جزِیات بیش تر همراه با مثال می توانید کتاب کتاب آموزش نگارش سوابق تحصیلی کاری و نامه ضمیمه به سبک های آمریکایی و بریتانیایی را تهیه فرمایید . این کتاب تمام مراحل را با جزییات همراه با مثال شرح و بسط داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *